F-35 a problémy 5. generácie

Autor: Mato Karlik | 5.2.2012 o 15:43 | (upravené 5.2.2012 o 21:51) Karma článku: 5,11 | Prečítané:  1260x

Spojené štáty americké sú považované za superveľmoc predovšetkým vďaka najsilnejšej armáde sveta. V rámci armádnych a námorných zložiek dominuje tejto hegemónii predovšetkým letectvo. V tomto období nastáva nielen v zložkách americkej armády, ale i v armádach Ruska, Číny, Francúzska alebo Nemecka k zmenám v leteckej avionike, či v dokonalejších hi-tech zbraniach (modernizácie rakiet typu vzduch-vzduch, zdokonaľovanie antiradarových rušičov), ale predovšetkým k prezbrojovaniu a výmene leteckých prostriedkov novej generácie za staršie vyslúžené stroje. V rámci amerických vzdušných síl je tomu tak v prípade nahradzovania legendárnych strojov F-15E Eagle od spoločnosti McDonell Douglas, či F-16 Fighting Falcon od spoločnosti General Dynamics za ultramoderné stíhacie bombardéry F-22 Raptor.

Týka sa to i moderného stíhacieho lietadla F-35, ktorého námorná verzia (F-35C) má nahradiť už niekoľko dekád slúžiace stroje F-18. Generačná výmena sa mala začať realizovať, podľa slov ministra obrany Roberta Gatesa, už tento rok, no program lietadiel 5. generácie, (stroje obsahujúce: kompletný STEALTH- neviditeľnosť radarom, vrátane interných zbraňových systémov, extrémnu manévrovateľnosť, integrovanú avioniku, naplno kombinovateľné údaje zo senzorov atď..), prechádzal mnohými úskaliami. Jedná sa predovšetkým o náklady na ich prevádzku, ktoré sú niekoľkonásobne vyššie než výdavky na údržbu strojov, ktoré majú nahradiť. Cena týchto strojov využívajúcich v prípade niektorých verzií F -35 i technológiu kolmého vzletu STOVL, je v porovnaní napríklad s veľmi drahou námornou stíhačkou F-14 TOMCAT (38 mil.USD -vyradenou v roku 2006) vyššia (40 mil. USD konvenčná verzia, 50 mil. verzia s kolmým vzletom), a to nehovoriac o navýšení finančných prostriedkov počas údržby. Prevádzkové náklady sa u stroja F-35 potvrdili aj pri skúšobnom lete 8. marca 2011, kedy skúšobný pilot - plukovník Kearl zistil poruchu na alternatívnom spúšťacom generátore vyrábaného spoločnosťou HAMILTON SUNSTRAND. Tento incident bol hlavnou príčinou spomalenia aktivít smerujúcich k uvedeniu strojov do služby a mohol mať za následok vyradenie dvoch ďalších interných systémov v stroji. Zástupcovia JPO (JOINT PROGRAM OFFICE), ale tento problém vyriešili úpravou postupov v údržbe lietadla. Problémy nastali i v technológii kolmého vzletu, čo vyriešili zlepšenia technických predletových opatrení. I napriek tomu, že letové vlastnosti stroja F-35 prakticky nemajú konkurenciu, príklad F-35 JOINT STRIKE FIGHTER (ďalej len JSF) ukázal, že ani lietadlo 5. generácie nezabezpečí bezchybnú operatívnosť vo vzduchu, vzhľadom na značné náklady na údržbu. Výrobcu LOCKHEED (so spoluprácou firiem NORTROP GRUMMAN a BRITISH AIROSPACE) stál veľa finančných prostriedkov aj samotný skúšobný a vývojový program (20 miliárd USD). Ten bol smerodajný i pri posudzovaní kvality ruského stíhacieho STEALTH bombardéra T -50 a prechváleného najväčšieho STEALTH lietadla na svete J-20, ktorý má byť za niekoľko rokov v službe čínskeho letectva. Nedá sa totiž posudzovať kvalita týchto strojov pokiaľ nie je známe pozadie skúšobných letov a operačné náklady. Kritici hegemónie USA by si mali okrem zbežných informácií o prezbrojovaní letectva predovšetkým preštudovať i finančné pozadie či nové formy a možností údržby týchto strojov, ktoré sú síce impozantnými a ultimátnymi zbraňami, no nesú v sebe veľké riziko finančnej záťaže a problémy v logistickej prizme prezbrojovania, ktoré môže viesť i k jeho obmedzeniu. Príkladom môže byť i zrušenie programu jediného STEALTH vrtuľníka s názvom RAH 66 COMANCHE 23. februára 2004, z dôvodu enormných a neustále sa zvyšujúcich finančných nákladov. Len pre ilustráciu tento program stál firmu BOENING/SIKORSKI 6,9 miliardy dolárov. Treba samozrejme spomenúť, že výrobcovi stíhačky F-35 sa i napriek rozličným problémom podarilo uskutočniť kontrakt s Pentagónom za 382 miliárd dolárov, v rámci predaja 2400 týchto strojov pre zložky US AIR FORCE , US MARINE CORPS a US NAVY . Do programu JSF sú začlenené aj ďalšie partnerské krajiny : Kanada, Dánsko, Izrael, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Singapur a Turecko, čiže sa bude jednať o jeden z najväčších kontraktov (vo forme predaja a prenájmu) v rámci dodávania leteckého vybavenia na svete. Až čas teda ukáže akým spôsobom sa spomínané krajiny popasujú s problémami, sprevádzajúce prevádzku týchto výnimočných lietadiel.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?