F-35 a problémy 5. generácie

Autor: Mato Karlik | 5.2.2012 o 15:43 | (upravené 5.2.2012 o 21:51) Karma článku: 5,11 | Prečítané:  1280x

Spojené štáty americké sú považované za superveľmoc predovšetkým vďaka najsilnejšej armáde sveta. V rámci armádnych a námorných zložiek dominuje tejto hegemónii predovšetkým letectvo. V tomto období nastáva nielen v zložkách americkej armády, ale i v armádach Ruska, Číny, Francúzska alebo Nemecka k zmenám v leteckej avionike, či v dokonalejších hi-tech zbraniach (modernizácie rakiet typu vzduch-vzduch, zdokonaľovanie antiradarových rušičov), ale predovšetkým k prezbrojovaniu a výmene leteckých prostriedkov novej generácie za staršie vyslúžené stroje. V rámci amerických vzdušných síl je tomu tak v prípade nahradzovania legendárnych strojov F-15E Eagle od spoločnosti McDonell Douglas, či F-16 Fighting Falcon od spoločnosti General Dynamics za ultramoderné stíhacie bombardéry F-22 Raptor.

Týka sa to i moderného stíhacieho lietadla F-35, ktorého námorná verzia (F-35C) má nahradiť už niekoľko dekád slúžiace stroje F-18. Generačná výmena sa mala začať realizovať, podľa slov ministra obrany Roberta Gatesa, už tento rok, no program lietadiel 5. generácie, (stroje obsahujúce: kompletný STEALTH- neviditeľnosť radarom, vrátane interných zbraňových systémov, extrémnu manévrovateľnosť, integrovanú avioniku, naplno kombinovateľné údaje zo senzorov atď..), prechádzal mnohými úskaliami. Jedná sa predovšetkým o náklady na ich prevádzku, ktoré sú niekoľkonásobne vyššie než výdavky na údržbu strojov, ktoré majú nahradiť. Cena týchto strojov využívajúcich v prípade niektorých verzií F -35 i technológiu kolmého vzletu STOVL, je v porovnaní napríklad s veľmi drahou námornou stíhačkou F-14 TOMCAT (38 mil.USD -vyradenou v roku 2006) vyššia (40 mil. USD konvenčná verzia, 50 mil. verzia s kolmým vzletom), a to nehovoriac o navýšení finančných prostriedkov počas údržby. Prevádzkové náklady sa u stroja F-35 potvrdili aj pri skúšobnom lete 8. marca 2011, kedy skúšobný pilot - plukovník Kearl zistil poruchu na alternatívnom spúšťacom generátore vyrábaného spoločnosťou HAMILTON SUNSTRAND. Tento incident bol hlavnou príčinou spomalenia aktivít smerujúcich k uvedeniu strojov do služby a mohol mať za následok vyradenie dvoch ďalších interných systémov v stroji. Zástupcovia JPO (JOINT PROGRAM OFFICE), ale tento problém vyriešili úpravou postupov v údržbe lietadla. Problémy nastali i v technológii kolmého vzletu, čo vyriešili zlepšenia technických predletových opatrení. I napriek tomu, že letové vlastnosti stroja F-35 prakticky nemajú konkurenciu, príklad F-35 JOINT STRIKE FIGHTER (ďalej len JSF) ukázal, že ani lietadlo 5. generácie nezabezpečí bezchybnú operatívnosť vo vzduchu, vzhľadom na značné náklady na údržbu. Výrobcu LOCKHEED (so spoluprácou firiem NORTROP GRUMMAN a BRITISH AIROSPACE) stál veľa finančných prostriedkov aj samotný skúšobný a vývojový program (20 miliárd USD). Ten bol smerodajný i pri posudzovaní kvality ruského stíhacieho STEALTH bombardéra T -50 a prechváleného najväčšieho STEALTH lietadla na svete J-20, ktorý má byť za niekoľko rokov v službe čínskeho letectva. Nedá sa totiž posudzovať kvalita týchto strojov pokiaľ nie je známe pozadie skúšobných letov a operačné náklady. Kritici hegemónie USA by si mali okrem zbežných informácií o prezbrojovaní letectva predovšetkým preštudovať i finančné pozadie či nové formy a možností údržby týchto strojov, ktoré sú síce impozantnými a ultimátnymi zbraňami, no nesú v sebe veľké riziko finančnej záťaže a problémy v logistickej prizme prezbrojovania, ktoré môže viesť i k jeho obmedzeniu. Príkladom môže byť i zrušenie programu jediného STEALTH vrtuľníka s názvom RAH 66 COMANCHE 23. februára 2004, z dôvodu enormných a neustále sa zvyšujúcich finančných nákladov. Len pre ilustráciu tento program stál firmu BOENING/SIKORSKI 6,9 miliardy dolárov. Treba samozrejme spomenúť, že výrobcovi stíhačky F-35 sa i napriek rozličným problémom podarilo uskutočniť kontrakt s Pentagónom za 382 miliárd dolárov, v rámci predaja 2400 týchto strojov pre zložky US AIR FORCE , US MARINE CORPS a US NAVY . Do programu JSF sú začlenené aj ďalšie partnerské krajiny : Kanada, Dánsko, Izrael, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Singapur a Turecko, čiže sa bude jednať o jeden z najväčších kontraktov (vo forme predaja a prenájmu) v rámci dodávania leteckého vybavenia na svete. Až čas teda ukáže akým spôsobom sa spomínané krajiny popasujú s problémami, sprevádzajúce prevádzku týchto výnimočných lietadiel.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

KOMENTÁRE

Dni Islamského štátu sú takmer spočítané, ale teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci sa vracajú do Európy.


Už ste čítali?